PRØVEKJØRT: Volkswagen ID.BUZZ GTX Lang

En ny storselger?

Endelig kommer VW ID.BUZZ i GTX-versjon med firehjulsdrift og 340 hk. Det er ikke en dag for tidlig for VWs suksess i Norge. Men hva prisen blir er ikke klart.

ID-BUZZ snart også som GTX med 340 hk og firehjulsdrift.
Publisert

Jeg har kjørt noen titalls mil på veinettet rundt Hannover. Det er der Volkswagen bygger ID.BUZZ, men bortsett fra VWs testbiler tatt fram til arrangementet som ligger til grunn for denne omtalen, så jeg ikke en eneste ID.BUZZ ute i trafikken. Ei heller parkert noe sted.

I Norge, derimot, dukker denne norgessuksessen av en Volkswagen opp rundt annenhver sving. Rundt 9 000 er det blitt av dem siden lanseringen sent i september 2022, først som personbil og litt senere som varebil. Om person- og varebilene slås sammen er ID.BUZZ landets sjette mest valgte siden lanseringen, uansett bilklasse.

Suksess uten 4x4

Og det for en bil som så langt ikke har vært å få kjøpt med firehjulsdrift i et land hvor fire av fem som handler stor personbil ender opp med AWD. Kanskje håpet om snarlig drift på begge aksler er årsaken til det labre personbilsalget det siste året?

Men snart er ventetiden over. Når snøen sent på høsten gjør veiene ubehagelig glatte, støtter VW-importør Møller seg til at den lenge varslede GTX-varianten med to motorer og 340 hk som i de andre GTX-variantene på MEB-plattformen, vil være på plass i Norge, og kundene flokke seg rundt den tøffeste og den til nå klart smarteste av ID-modellene.

Lesere av bladet BilAutofil kan ikke ha unngått å få med seg min begeistring over å sitte høyt med god oversikt i trafikken og med plass nok rundt meg til at både passasjerer og bagasje befinner seg vel.

Pluss 21 cm

ID.BUZZ er i utgangspunktet ganske stor, 4,71 meter lang og tett innpå to meter bred. Så allerede i standardversjon ruver den i parkeringshusene. Men først ved å strekke lengden til 4,92 meter og akselavstanden til hele 3,24 meter, slutter man å snakke om bagasjerom i liter, men lister opp volumet i kubikkmeter, her nærmere bestemt nær 2,5 kubikk.

I Norge derimot dukker denne norgessuksessen av en Volkswagen opp rundt annenhver en sving. Rundt 9 000 er det blitt av dem siden lanseringen sent i september 2022, først som personbil og litt senere som varebil.

Med alle setene i bruk er det 45 cm fra seterygg til baklukeveggen, som 4/5-seter er avstanden 145 cm og konfigurert som to-seter kan du laste inn 242 cm lange gjenstander.

Her har du noen data og priser på den bakhjulsdrevne:

* Pro 5-seter – 79 kWt – 286 hk – kr. 608.900.
* Pro 6-seter – 79 kWt – 286 hk – kr. 624.400.
* Pro lang 5-seter – 86 kWt – 286 hk – kr. 623.900.
* Pro lang 6-seter – 86 kWt – 286 hk – kr. 639.500.
* Pro lang 7-seter – 86 kWt – 286 hk – kr. 641.000.
Alle priser inkluderer frakt/levering i Oslo.

* GTX med 4x4 kommer i begge lengder og med begge batteripakker.
* Uansett blir motoreffekter 340 hk.
* 4x4 og lang bil blir ikke tilgjengelig som varebil. Her henvises kundene til ny Transporter.
* Det siste åpner for å bygge om lang GTX til varebil i Norge, om VW tillater det.

All statistikk viser at nordmenn ofte velger på øverste hylle, om prisen er rett. Så selv om bilen leveres både som 2+3+2 og 2+2+2-konfigurasjon hvor de to setene i tredje seterekke enkelt tas ut, er det som seks-seter ID.BUZZ tar seg best ut. Og selv om enkelte andre bilprodusenter med tre seterekkers løsning tilbyr mer påkostede «kapteinstoler» i midtre rekke, er det hevet over tvil at individuelle seter gir mer komfort enn «benkeseteløsning». 1.500 kroner rimeligere er den også.

Rask som Golf GTI

Sånn i det daglige merkes først og fremst at ID.BUZZ også trekker på forhjulene gjennom raskere akselerasjon, at den i kort versjon med 6,1 sekunder på papiret faktisk er like rask til 100 km/t som legendariske Golf GTI. Den lange er tyngre og bruker fire tideler mer, om slike tall skulle ha noen som helst betydning i en bil som først og fremst er bygget for komfort i hverdagen og på lange reiser, og ikke for sportslig lek på krevende veier.

Det åpne spørsmålet for ID.BUZZ handler utvilsomt om hva 4x4-tillegget blir. For å gjøre GTX-variantene mer attraktive, og for å kunne forsvare pristillegget, utstyres de litt annerledes og bedre enn standardbilen. Det gjelder også ID.BUZZ. Utvendig ser du det umiddelbart på støtfangerutformingen foran og større hjul.

Det åpne spørsmålet for ID.BUZZ handler utvilsomt om hva 4x4-tillegget blir.

GTX trekker også tyngre lass enn 2WD-varianten: 1600/1800 kg. Den korteste trekker tyngst.

Hva blir pristillegget?

4x4-på ID.4 koster 50.000 kroner ekstra, på ID.5 67.000 kroner. Men disse verdiene kan ikke uten videre overføres til ID.BUZZ, så dette er kun et prisestimat: 699.000 kroner ex frakt, men inkludert levering. En slik pris vil gjøre lang ID.BUZZ GTX fullt ut konkurransedyktig mot eksempelvis Kia EV9, Voyah og dieseldrevne Skoda Kodiaq, men samtidig dyrere enn tilsvarende biler med kun 2WD, kortere rekkevidde og mindre motoreffekt fra Stellantis og rimeligere enn enda større Mercedes-Benz EQV.

Det skal ikke legges skjul på VWs innertier med utformingen av ID.BUZZ. Mange ønsker faktisk å bli sett i denne bilen. Selv om interiøret har det meste til felles med de mindre brødrene, overrasker det at VW, etter all kritikken mot simpelt materialvalg i de første utgavene av ID.3/ID.4, velger kjipt materialvalg i dørpaneler og elementer på dashbordet i en såpass kostbar bil som ID.BUZZ GTX.

OPPSUMMERT

Strålende bil for dem som trenger mye plass og liker van-konseptet. Og endelig er snart 4x4 også på plass.

Volkswagen ID.BUZZ GTX - Lang

Pris fraIkke klar
Motor foran109 hk/134 Nm
Motor bak285 hk/545 Nm
Samlet ytelse340 hk/560 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t*6,5/6,1 sekunder
Toppfart160 km/t
Batteri (netto)86 kWt
Lading DC/AC200 kW
Ladefart 10-80%Under 30 min
StrømforbrukIkke klar
Rekkevidde (WLTP)Ikke klar
Dimensjoner (L/B/H)492/199/192 cm
Akselavstand324 cm
BilvektIkke oppgitt
NyttelastIkke oppgitt
Bakkeklaring16,0 cm
Tilhengervekt*1 600/1 800 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bakopp til 2 469 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2022)
Kilde: Produsent/OFV *Lang/kort akselavstand.

ID.BUZZ solgt i snart 9000 eksemplarer i Norge.
Lang bil med mye plass.
Instrument- og dashbordskjerm hentet fra ID-programmet.
Til tross for store utvendige mål gir den høye sittestillingen god oversikt.
Fint at instrumentskjermen sitter festet til rattstammen.
Du sitter utvilsomt godt her.
God plass også i de bakerste setene.
145 cm lastelengde med seks-seteren konfigurert som fire-seter.
Minimalistisk interiør, men mye plass til å legge fra seg små ting.
Hard plast ser bedre ut når den er farger og ikke svart.
Klar for å dra vogn, båt eller hestehenger.
ID.BUZZ har ikke frunk.
GTX skiller seg ut med blant annet annerledes støtfanger og større hjul.
Ideen til profil av bilen støpt inn i sidepanelene må være «stjålet» fra Jeep.
Powered by Labrador CMS