-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Volkswagen ID.BUZZ GTX Lang
En ny storselger?
Endelig kommer VW ID.BUZZ i GTX-versjon med firehjulsdrift og 340 hk. Det er ikke en dag for tidlig for VWs suksess i Norge. Men hva prisen blir er ikke klart.
Jeg har kjørt noen titalls mil på veinettet rundt Hannover. Det er der Volkswagen bygger ID.BUZZ, men bortsett fra VWs testbiler tatt fram til arrangementet som ligger til grunn for denne omtalen, så jeg ikke en eneste ID.BUZZ ute i trafikken. Ei heller parkert noe sted.
I Norge, derimot, dukker denne norgessuksessen av en Volkswagen opp rundt annenhver sving. Rundt 9 000 er det blitt av dem siden lanseringen sent i september 2022, først som personbil og litt senere som varebil. Om person- og varebilene slås sammen er ID.BUZZ landets sjette mest valgte siden lanseringen, uansett bilklasse.
Suksess uten 4x4
Og det for en bil som så langt ikke har vært å få kjøpt med firehjulsdrift i et land hvor fire av fem som handler stor personbil ender opp med AWD. Kanskje håpet om snarlig drift på begge aksler er årsaken til det labre personbilsalget det siste året?
Men snart er ventetiden over. Når snøen sent på høsten gjør veiene ubehagelig glatte, støtter VW-importør Møller seg til at den lenge varslede GTX-varianten med to motorer og 340 hk som i de andre GTX-variantene på MEB-plattformen, vil være på plass i Norge, og kundene flokke seg rundt den tøffeste og den til nå klart smarteste av ID-modellene.
Lesere av bladet BilAutofil kan ikke ha unngått å få med seg min begeistring over å sitte høyt med god oversikt i trafikken og med plass nok rundt meg til at både passasjerer og bagasje befinner seg vel.
Pluss 21 cm
ID.BUZZ er i utgangspunktet ganske stor, 4,71 meter lang og tett innpå to meter bred. Så allerede i standardversjon ruver den i parkeringshusene. Men først ved å strekke lengden til 4,92 meter og akselavstanden til hele 3,24 meter, slutter man å snakke om bagasjerom i liter, men lister opp volumet i kubikkmeter, her nærmere bestemt nær 2,5 kubikk.
I Norge derimot dukker denne norgessuksessen av en Volkswagen opp rundt annenhver en sving. Rundt 9 000 er det blitt av dem siden lanseringen sent i september 2022, først som personbil og litt senere som varebil.
Med alle setene i bruk er det 45 cm fra seterygg til baklukeveggen, som 4/5-seter er avstanden 145 cm og konfigurert som to-seter kan du laste inn 242 cm lange gjenstander.
Her har du noen data og priser på den bakhjulsdrevne:
* Pro 5-seter – 79 kWt – 286 hk – kr. 608.900.
* Pro 6-seter – 79 kWt – 286 hk – kr. 624.400.
* Pro lang 5-seter – 86 kWt – 286 hk – kr. 623.900.
* Pro lang 6-seter – 86 kWt – 286 hk – kr. 639.500.
* Pro lang 7-seter – 86 kWt – 286 hk – kr. 641.000.
Alle priser inkluderer frakt/levering i Oslo.
* GTX med 4x4 kommer i begge lengder og med begge batteripakker.
* Uansett blir motoreffekter 340 hk.
* 4x4 og lang bil blir ikke tilgjengelig som varebil. Her henvises kundene til ny Transporter.
* Det siste åpner for å bygge om lang GTX til varebil i Norge, om VW
tillater det.
All statistikk viser at nordmenn ofte velger på øverste hylle, om prisen er rett. Så selv om bilen leveres både som 2+3+2 og 2+2+2-konfigurasjon hvor de to setene i tredje seterekke enkelt tas ut, er det som seks-seter ID.BUZZ tar seg best ut. Og selv om enkelte andre bilprodusenter med tre seterekkers løsning tilbyr mer påkostede «kapteinstoler» i midtre rekke, er det hevet over tvil at individuelle seter gir mer komfort enn «benkeseteløsning». 1.500 kroner rimeligere er den også.
Rask som Golf GTI
Sånn i det daglige merkes først og fremst at ID.BUZZ også trekker på forhjulene gjennom raskere akselerasjon, at den i kort versjon med 6,1 sekunder på papiret faktisk er like rask til 100 km/t som legendariske Golf GTI. Den lange er tyngre og bruker fire tideler mer, om slike tall skulle ha noen som helst betydning i en bil som først og fremst er bygget for komfort i hverdagen og på lange reiser, og ikke for sportslig lek på krevende veier.
Det åpne spørsmålet for ID.BUZZ handler utvilsomt om hva 4x4-tillegget blir. For å gjøre GTX-variantene mer attraktive, og for å kunne forsvare pristillegget, utstyres de litt annerledes og bedre enn standardbilen. Det gjelder også ID.BUZZ. Utvendig ser du det umiddelbart på støtfangerutformingen foran og større hjul.
Det åpne spørsmålet for ID.BUZZ handler utvilsomt om hva 4x4-tillegget blir.
GTX trekker også tyngre lass enn 2WD-varianten: 1600/1800 kg. Den korteste trekker tyngst.
Hva blir pristillegget?
4x4-på ID.4 koster 50.000 kroner ekstra, på ID.5 67.000 kroner. Men disse verdiene kan ikke uten videre overføres til ID.BUZZ, så dette er kun et prisestimat: 699.000 kroner ex frakt, men inkludert levering. En slik pris vil gjøre lang ID.BUZZ GTX fullt ut konkurransedyktig mot eksempelvis Kia EV9, Voyah og dieseldrevne Skoda Kodiaq, men samtidig dyrere enn tilsvarende biler med kun 2WD, kortere rekkevidde og mindre motoreffekt fra Stellantis og rimeligere enn enda større Mercedes-Benz EQV.
Det skal ikke legges skjul på VWs innertier med utformingen av ID.BUZZ. Mange ønsker faktisk å bli sett i denne bilen. Selv om interiøret har det meste til felles med de mindre brødrene, overrasker det at VW, etter all kritikken mot simpelt materialvalg i de første utgavene av ID.3/ID.4, velger kjipt materialvalg i dørpaneler og elementer på dashbordet i en såpass kostbar bil som ID.BUZZ GTX.
OPPSUMMERT
Strålende bil for dem som trenger mye plass og liker van-konseptet. Og endelig er snart 4x4 også på plass.
Volkswagen ID.BUZZ GTX - Lang
Pris fra | Ikke klar |
Motor foran | 109 hk/134 Nm |
Motor bak | 285 hk/545 Nm |
Samlet ytelse | 340 hk/560 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t* | 6,5/6,1 sekunder |
Toppfart | 160 km/t |
Batteri (netto) | 86 kWt |
Lading DC/AC | 200 kW |
Ladefart 10-80% | Under 30 min |
Strømforbruk | Ikke klar |
Rekkevidde (WLTP) | Ikke klar |
Dimensjoner (L/B/H) | 492/199/192 cm |
Akselavstand | 324 cm |
Bilvekt | Ikke oppgitt |
Nyttelast | Ikke oppgitt |
Bakkeklaring | 16,0 cm |
Tilhengervekt* | 1 600/1 800 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | opp til 2 469 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2022) |
Kilde: Produsent/OFV *Lang/kort akselavstand. |