-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stor bil for store familier
Ta en Peugeot E-3008, forleng den med 25 cm, putt så inn to ekstra seter, og vips så står det E-5008 på hekkluka.
Nå er bilen klar og vises. Det vil si a den er ikke så klar at du kan dra til en forhandler og se den. Det skjer ikke før etter sommerferien, men her kan vi i det minste gi deg noen detaljer om en av Peugeots viktigste biler i år.
Endelig 4x4
– Endelig har vi flere biler med firehjulstrekk å tilby. Og med lang rekkevidde. Dette har vi virkelig savnet!
Stian Gihle, kommunikasjonsansvarlig for Peugeot, smiler om kapp med sola på designsentertaket hos Stellantis i randsonen av Paris. Stellantis er selskapet som i noen år nå har kontrollert Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep, Dodge og Abarth. Har jeg glemt noen nå, så si fra.
Firehjulsdrift betyr større konkurranseflate i et marked hvor 66,4 prosent av fjorårets nybilkjøpere endte opp med 4WD-bil.
Sjusetersvinner
Peugeot har gjennom løsningsvalgene gjort 5008 til Europas mest valgte sjuseter foran Skoda Kodiaq og Volvo XC90. I Norge var 7-setervinneren i fjor XC90, en skjermlengde foran BYD Tang.
Etter mange år med begrenset rekkevidde, forholdsvis slapp motor og kun forhjulsdrift på det elektriske modellprogrammet, har Stellantis nå startet utrulling av modeller på en ny og langt mer fremtidsrettet plattform: STLA. Plattformen er utviklet i flere varianter for å håndtere elektriske og ladehybride konsernbiler i ulik størrelse. Og først ut er Peugeot med modellene E-3008 og E-5008 på medium-varianten av plattformen. Den første av dem er allerede prøvekjørt og grundig omtalt både på BilNorge og i seneste utgave av BilAutofil.
Den lekre cockpit-formede førerplassen med det knøttlille og nesten firkantede rattet plassert under en «svevende» 21 tommer skjermplanke, er hentet rett fra 3008. Materialvalget tenderer mot premium.
Dropper hybridene
Nå rulles storebror E-5008 ut. Bare for ikke å unnlate å nevn det, så produseres de to naturligvis fortsatt også med fossile og ladehybride drivlinjer, men det norske avgiftsregimet i kombinasjon med et politikerønske om å fase ut biler med bensin/dieselmotor i løpet av 2025, gjør at flere importører nå har strøket fossile drivlinjer av det norske modellkartet. Dette gjelder også Peugeot, så til Norge kommer SUV-ene 3008 og 5008 kun som batterielektriske biler.
Ny E-5008 har så klare likhetstrekk med forgjengeren at de to ikke er lette å skille. Og til tross for bakkeklaring varierende rundt 20 cm, mener jeg 5008 fortsatt befinner seg i grenselandet mellom SUV og stasjonsvogn, men nå strukket 15 cm i lengden for å gi bedre plass til dem som henvises til å sitte på tredje seterad. Ikke det at E-5008 renner over av plass helt bak, men det lar seg faktisk gjøre å sitte der for ikke altfor langbeinte voksne, og setene er ikke i samme grad som i forrige 5008 nødalternativet til drosjekø på nyttårsaften.
15 cm justering
Midtseteraden kan lengdejusteres inntil 15 cm og innstigningen til tredje seterad går greit takket være svært brede dører bak med innpå 80 graders åpning samt at midtsetet med ett håndgrep løftes opp og sklis fram. Selv med 40/20/40-splitt som gjør det enkelt å laste lange gjenstander inn i bilen, henger midtseteryggen sammen med en av sitteputene i 40/60 lengdereguleringsløsning.
Jeg må innrømme at medaljens bakside med 2+3+2 seteløsning og delt, lengderegulerbart baksete innebærer dårligere sitte- og ryggkomfort i andre seterad. Hvis valget mellom å sitte i midten i andre rad eller i tredje rad, er mitt valg uten tvil å sitte helt bakerst.
(saken fortsetter)
To meter lastelengde
Peugeot har brukt mye tankekraft på å dytte inn mest mulig bagasjeplass. Konfigurert som fem-seter måles lastelengden til én meter og til to meter når seteryggene i andre og tredje seterad pakkes flate. Elektrisk regulering forhindrer flatpakking av passasjerryggen foran.
Firehjulsdrift med to motorer gir samlet effekt pål 320 hk. Men hold deg fast: overraskende nok kan ikke stort batteri og AWD kombineres.
Med alle seteryggene oppe går det fortsatt inn 259 liter bagasje bak dem når rommet under gulvet regnes med og ladekabelskuffen under tredje seterad inkluderes. På biler med motor bak, altså firehjulsdrift, forsvinner ladekabelskuffen, men alle andre mål forblir intakt. Det betyr identiske innvendige mål uansett om valget faller på 2WD eller 4WD. Og heller ikke E-5008 har frunk.
Premiumfølelse
STLA-plattformen betyr at alt som ikke kan ses er identisk til bilens B-stolpe. Det tette slektskapet mellom E-3008 og E-5008 betyr at alt foran er identisk, inkludert teknologien knyttet til plattformen.
Den lekre cockpit-formede førerplassen med det knøttlille og nesten firkantede rattet plassert under en «svevende» 21 tommer skjermplanke, er hentet rett fra 3008. Materialvalget tenderer mot premium.
660 kilometer
Peugeot har brukt mye tankekraft på å dytte inn mest mulig bagasjeplass.
Akkurat som på lillebroren kommer E-5008 med to batteripakkevalg, 73 og 98 kWt hvor førstnevnte inneholder nok energi til å bryte 500 km rekkeviddegrense. Legg så på til 660 km med den største batteripakken skrudd fast under bilen. De rimeligste variantene trekker kun på forhjulene. Kjørt i normalprogrammet yter bilen 188 hk som reduseres til 168 hk i økoprogrammet mens maksimaleffekt først er tilgjengelig med sportsprogrammet innkoblet eller ved kickdown.
Lang rekkevidde, ikke AWD
Firehjulsdrift med to motorer tar samlet effekt til 320 hk. Men hold deg fast: overraskende nok kan ikke stort batteri og AWD kombineres. Løsningen stoppes ikke av tekniske hindringer, forklarer Gaetan Demoulin, prosjektleder for både E-3008 og E-5008. Kun markedsmessige årsaker ligger til grunn. Det betyr at en helt opplagt bestselger i Norge ikke er tilgjengelig, i hvert fall ikke foreløpig.
Hva prisen blir er langt fra klart. E-3008 koster fra 428.900 kroner eks frakt og levering. Se ikke bort fra at rimeligste E-5008-variant med kun forhjulsdrift og minste batteripakke vil havne rett under momsgrensen på 500.000 kroner.
OPPSUMMERT
Smart, sjuseters fleksibil for store familier med mulighet for lang rekkevidde eller firehjulsdrift, men dessverre ikke begge deler i samme bil.
Peugeot E-5008 i tall
2WD | 4WD | |
Pris fra | Ikke klar | Ikke klar |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Motor foran | 210/230 hk/345 Nm | 210 hk/345 Nm |
Motor bak | Ingen | 110 hk/170 Nm |
Samlet ytelse | 210/230 hk/345 Nm | 320 hk/510 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 9,7 sekunder | Ikke oppgitt |
Toppfart | 170 km/t | Ikke oppgitt |
Batteri | 73/98 kWt | 73 kWt |
Lading DC/AC | 160/11-22 kW | 160/11-22 kW |
Ladefart 20-80% | 30 minutter | 30 minutter |
Rekkevidde (WLTP) | 502/660 km | 500 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 479/189/169 cm | 479/189/169 cm |
Akselavstand | 290 cm | 290 cm |
Bilvekt | 2 218 kg | Ikke oppgitt |
Nyttelast | 682 kg | Ikke oppgitt |
Bakkeklaring | 20/19 cm | 20 cm |
Tilhengervekt | 1 000 kg | 1 000 kg |
Bagasjerom foran | Ingen | Ingen |
Bagasjerom bak | 259/748/1 815 liter | 259/748/1 815 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet |
Kilde: Produsent |
-
Nå er den priset og bestillingsklar
Peugeot E-3008 kommer nå med en av bransjens lengste rekkevidder på hele 700 kilometer. Bilen er nå priset og klar for bestilling.
-
Snart blir Peugeot 408 elektrisk
E-408 er lansert med elektrisk drivlinje og 453 kilometer rekkevidde. De første kundene får sin bil på nyåret.
-
Sjuseter fra under 500.000 kroner
Når Peugeot starter salget av nye E-5008 får kundene tilgang til syv seter, rekkevidde på over 500 kilometer, opptil 748 liter bagasjerom og tilhengerfeste – alt for under en halv million.
-
Peugeots nye ansikter
Etter i noen år å ha vært bakpå satser Peugeot offensivt for å vinne flere venner i Norge. På programmet står viktige E-3008 og den familiestore stasjonsvognen E-308 SW.
-
Etter nesten 50 år: 405 går under
I 1987 hadde vi Peugeoter som het 504, 505, 309 (som slett ikke var noen Peugeot og som ble nummerert i ren panikk!), 305 og 205. Så kom 405 på sommeren. Da ble det orden i rekkene igjen.
-
Stor bil for store familier
Ta en Peugeot E-3008, forleng den med 25 cm, putt så inn to ekstra seter, og vips så står det E-5008 på hekkluka.
-
Endelig lang rekkevidde
Peugeot har i E-3008 løftet kvaliteten på interiøret til et nivå det virkelig lukter premium av. Og endelig er rekkevidden på høyde med de beste.
-
Peugeot kutter pris
Da Peugeot presenterte sin oppgraderte E-2008 i fjor sommer, var den priset til 388.900 kroner. Det ble tydeligvis for dyrt i dagens tøffe marked, for nå senker de prisen med 35.000 slik at velutstyrte GT-versjonen koster 353.900 kroner. I tillegg tilbyr Peugeot-forhandlerne finansiering med 2,99 prosent fastrente i tre år.
-
En flom av nye Peugeot-modeller
Peugeot var tidlig ute med sin første elbil, iOn, basert på Mitsubushi iMiev og har hatt stor suksess med sine kompakt-modeller, E-208 og E-2008. Men fra 2024 bør det virkelig bli vind i seilene med en rekke nye modeller.
-
Peugeot E-3008: Nå er startprisen klar
Peugeots nye E-3008 skal koste fra 428.900 kroner og er på plass til våren.