-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdens mest solgte bil
Gjennom tidene er det Toyota Corolla som sitter på den globale tronen når det kommer til salgstall. Over 50 millioner biler er solgt.
Når dette skal fungere som et tips til deg som lurer på å kjøpe ny bruktbil, så føles det ekstra trygt å anbefale en Toyota Corolla. Den er ikke akkurat uprøvd.
Motor og kjøreegenskaper
Toyota Corolla forsvant egentlig ikke – den bare ble til Toyota Auris i Europa, som også var en suksess her til lands. Auris forsvant etter hvert, og da gikk Toyota i skapet for å hente frem sitt gode merkenavn igjen - Corolla. Den kom «tilbake» i 2019, og den kom i flere utgaver. Vi kan ta for oss stasjonsvognen – det Toyota kaller Touring Sports. Velger man eksempelvis Executive utstyrsnivå og 2-liter hybriden, så har man samlet effekt på 180 hestekrefter som gir 0-100 km/t på 8,1 sekunder og toppfart på 180 km/t. Det er på nippet til å kalles småsportslig, er det ikke?
Fakta Toyota Corolla TS
Drivstoff: | Bensin + el. |
Girkasse: | Automat CVT. |
Slagvolum: | 2 liter |
Forbruk blandet: | 0,38 l/mil. |
CO2 utslipp: | 119 g/km |
Lengde: | 465 cm. |
Bredde: | 179 cm. |
Høyde: | 143 cm. |
Egenvekt: | 1560 kg. |
Bagasjerom: | 596/1606 l. |
Det sportslige går igjen i designet også – selv stasjonsvognen er litt hygge-sportslig i uttrykket. Den er blant annet 2,5 centimeter lavere enn forgjenger Auris, og den har en veldig skrå frontrute som gir den et dynamisk utseende. Det betyr også at man ikke skal ha slitne ledd i kroppen eller være altfor høy eller ekstremt gammel. Denne stasjonsvognen er for de litt yngre familiene.
Den fikk et lavt tyngdepunkt, stivt karosseri og et ganske påkosta understell som kunne leveres med variabel demping styrt fra kjøreprogrammene. Den, litt ut fra hvilken utgave man valgte, ble også veldig godt utstyrt, og fikk blant annet Toyota Safety Sense-systemet. Dette betyr kollisjonsvernsystem (PCS) som fungerer fra 10 til 180 km/t, som er et system som reduserer risikoen for å kjøre på noen bakfra og kan oppdage fotgjengere både dag og natt, filvarsling, adaptiv cruise-kontroll og så videre.
Siden Corolla har fått 10 centimeter økt akselavstand i forhold til Auris, så er bakseteplassen veldig bra – sannsynligvis av de bedre i klassen. Foran er det også bra, og det er sportslige stoler med bra støtte sideveis – kanskje kunne det vært litt mer til underside av lår. Det hele føles nokså fornuftig på innsiden – det er ikke mye designsprell her, men det er kanskje ikke det Toyota-kunder i denne klassen er ute etter heller.
(saken fortsetter)
I Corolla får du en trinnløs CVT automatkasse. Denne er det ikke alle som er venner med, selv om disse kassene er blitt merkbart bedre med tiden. Ved belastning, full bil eller pådrag kan de føles noe masete i forhold til de mer tradisjonelle girkassene. Det er også en hybrid drivlinje, som gir deg svært lavt forbruk – men den er ikke ladbar, som kanskje blir et lite minus for noen. Uansett er Toyota Corolla et bruktbilvalg vi kan stå inne for og anbefale.
Økonomi
Du får en Corolla fra 200.000 kroner (2019-) og oppover – alt etter hvilken utgave du velger.
Sikkerhet:
Hos EuuroNCAP scorer Corolla 95 % på voksne, 84 % på barn i bil, 86 % på myke trafikanter, og 77 % på sikkerhetsutstyr.
Falt du ikke for Corolla? Her er tre alternativer!