-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BILNYHETER
Blir Seal U BYDs bestselger?
Priset til 399.900 kroner hugger BYD løs på Tesla Model Y og andre familiestore SUV-er med nye Seal U. Men firehjulsdrift får du ikke.
Det kommer en flom av familiestore, kinesisk bygde SUV-er til Norge i løpet av de nærmeste månedene. Xpeng lanserte nylig G6, Hongqi viste på Beijing Auto Show svært Norges-aktuelle E-HS7, og for få uker siden fikk BYD-forhandlere se BYD Seal 4x4 og enda viktigere: SUV-utgaven av samme bilen, 4,79 meter lang og priset fra 399.900 kroner hvilket betyr at den bør ha et betydelig potensial.
Passerte Tesla
Det betyr igjen at BYD, som i fjor passerte Tesla som verdens største leverandør av elbiler, styrker posisjonen i Norge betydelig. I historiske tall er BYD så langt den tredje største kinesiske aktøren i Norge etter MG og Polestar, og nærmer seg 6.000 utleverte biler. Den store SUV-en Tang utgjør i følge OFV 64 prosent av volumet.
Seal U (hvor U står for utility) er tredje modell i BYDs Ocean-serie og deler e-Plattform 3.0 med brødrene Dolphin og sedanmodellen Seal 4x4, men til forskjell fra Seal trekker Seal U kun på forhjulene og planlegges heller ikke for firehjulsdrift. Sånn sett går den størrelses- og prismessig rett i strupen på Teslas bestselger, Model Y, som for tiden prises fra 425.000 kroner når den kun har bakhjulsdrift.
Sluker 552 liter bagasje
Med flatt gulv og 552 liter stort bagasjerom (1.444 liter om den 40/60-splittede bakseteryggen legges ned), burde de fleste ha plass nok. Bilen trekker tilhenger med inntil 1.300 kg totalvekt, men mangler skiluke og frunk.
– Vi valgte å satse på den godt utstyrte varianten «Design» med det største batteriet, og forhandlet oss fram til en svært god pris på denne, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
Vi valgte å satse på den godt utstyrte varianten «Design» med det største batteriet, og forhandlet oss fram til en svært god pris på denne.
Simen Wøien Christensen, salgssjef BYD Norge.
500 km rekkevidde
Det betyr i praksis 87 kWt batteripakke som innenfor WLTP-normen gir 500 km rekkevidde. Også Seal U er utstyrt med Blade-batterier som ikke er de raskeste å lade, men som til gjengjeld har svært lang levetid. DC-ladefarten oppgis til 140 kW med 11 kW som maksimal ladefart hjemme. Mer interessant er hvor lang tid det tar å lade fra 10 til 80 prosent (350 km). Det sier databladet intet om, men BYD oppgir 28 minutter fra 30 til 80 prosent (250 km) som betyr at batteriet i praksis svelger nye 100 km rekkevidde på snaut tolv minutter.
Videre støtter Seal U V2L (vehicle-to-load) teknologi, som tillater å benytte bilen som strømkilde til eksternt bruk. V2L-adapteren er inkludert som standardpakken.
(saken fortsetter)
Omfattende utstyrsliste
Som kinesiske biler flest skorter det ikke på utstyr. Foruten EU-pålagt førerstøtteteknologi i tillegg til teknologi som er nødvendig for å oppnå fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester, har Seal U headupdisplay, elektrisk bakluke, et utall av apper som blant annet gir tilgang til Spotify, panorama soltak, Infinity lydteknologi, adaptiv cruise, 360 graders kamera og varmepumpe, for å ha nevnt litt fra listen.
Kundebiler før sommeren
Christensen unnlater ikke å nevne at den inkluderte designpakkens verdi er anslått til 69.000 kroner. Seal U finnes også i en enklere variant med mindre batteri, men denne ble valgt bort i Norge.
Konsernsjef Frank Dunvold i BYD-importør RSA, antyder at de første kundebilene både av Seal 4x4 og Seal U vil være på plass i god tid før sommerferien. Et knippe av hver modell er allerede hos forhandlerne.
Fakta BYD Seal U
BYD Seal U | BYD Seal 4x4 | |
Pris: | Kr. 399 900 | Kr. 469.900 |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Motor foran | 218 hk/330 Nm | 218 hk |
Motor bak | Ingen | 313 hk |
Samlet ytelse | 218 hk/330 Nm | 530 hk/670 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 9,6 sekunder | 3,8 sekunder |
Toppfart | 175 km/t | 180 km/t |
Batteri | 87 kWt | 82,5 kWt |
Lading DC/AC | 140/11 kW | 150/11 kWt |
Ladefart 30-80% | 28 minutter | 26 min |
Strømforbruk (100 km) | 20,5 kWt | 18,2 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 500 km | 521 km |
V2L/230V | Ja | Ja |
Dimensjoner (L/B/H) | 479/189/167 cm | 480/188/146 cm |
Akselavstand | 277 cm | 292 cm |
Bilvekt | 2 147 kg | 2 185 |
Nyttelast | 335 kg | 371 kg |
Bakkeklaring | 15,0 cm | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 1 300 kg | 1 500 kg |
Bagasjerom foran | Ingen | 53 liter |
Bagasjerom bak | 552 - 1 444 liter | 400 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV |