PRØVEKJØRT: BYD Dolphin Design

BYDs beste – og rimeligste

BYD Dolphin er kompaktbilen til 300.000 kroner som trolig gir mest bil for pengene akkurat nå.

Kjekk kompaktbil med bra rekkevidde. Kan lett bli BYDs bestselger i Norge.
Publisert

Hvis jeg måtte velge mellom sjarmerende BYD Atto med gitarstrenger i dørpanelene og priset til 400.000 kroner, eller den 16 cm kortere, minst like sjarmerende og 100.000 kroner rimeligere BYD Dolphin, er valget enkelt. Det må bli Dolphin. Akkurat for øyeblikket er det neppe noen kompakt bilmodell som gir mer for pengene enn nettopp Dolphin. Det eneste aberet er at du må klare deg uten mulighet til å trekke tilhenger.

Ellers er det meste på plass. 204 hk motor som trekker forhjulene, mer enn 400 km rekkevidde hvor strømmen hentes fra 60,4 kWt batteripakke, et ganske dypt bagasjerom med gulvjustering i to etasjer, bra sittekomfort i baksetet og et lass med utstyr inkludert en diger skjerm som med et knappetrykk på rattet endres fra horisontal til vertikal visning. Dette er et av BYDs varemerker og gjør skjermbruken mer funksjonell. I de fleste tilfeller vil breddeformat være å foretrekke, men kartvisning fungerer best i høydeformat.

To utstyrsvarianter

Hvis 17.000 kroner legges på basisprisen på 299.900 kroner inkluderer BYD tofarget lakk og digert glasstak, men her er det verd å bemerke at takgardinen rulles bakover og samles opp i en forsenking i taktrekket rett foran hodet til baksetepassasjerene. Så med 90 cm sittehøyde bak kan dette være generende for passasjerer med lang overkropp.

Hvor har BYD knepet inn for å komme så langt ned i pris?

Tja, det er alltid litt å spare på å droppe headupdisplay, korsryggstøtte, elektriske setereguleringer i mange vinkler og kjøling i setene. Men BYD tenker i det minste på førerens helse slik at man i mørket jevnlig må løfte hånden til speilet og manuelt vippe bryteren som manuelt blender det ned.

Ganske rart å oppdage når bilen ellers har radarstyrt cruisekontroll, selvkjøringsfunksjon tilnærmet nivå 2 og så mange EU-lovpålagte alarmer som varsler nær sagt alle former for fare.

Dårlig veioppmerking gjør at nettopp selvkjøringsfunksjonen virker så dårlig at det går ut over komforten. Så slå den av.

Plagsomme alarmer

Lovkravet er at funksjonen for fartsvarsling ikke kan slås permanent av eller legges til en hurtigknapp, men krever dypdykk i skjermmenyen. Her kan BYD med fordel dempe varslerlyden som slår inn allerede to km over fartsgrensen mens jeg med avansert teknologi målte feilvisningen på speedometeret til tre km 

BYD tenker i det minste på førerens helse slik at man i mørket jevnlig må løfte hånden til speilet og manuelt vippe bryteren som manuelt blender det ned.

Bilen varslet også til stadighet om «komplekst veimiljø foran deg. Vennligst senk farten», og det til tross for at jeg tidvis var helt alene på snorrett vei. Heldigvis rettes slikt gjerne med en programoppdatering.

Tre på samme plattform

Som i svært mange biler ligger altfor mange funksjoner i ulike lag på dashbordskjermen. BYD har imidlertid tatt til seg lærdom og ryddet opp med langt bedre skjermfølsomhet og ikke minst å bygge menyer mer logisk.

Likevel: fartsalarmen på Dolphin, som på de andre BYD-modellene på samme plattform (Seal U og Seal 4x4), slås forholdsvis enkelt av for hver enkelt tur, men da slås også andre greie støttefunksjoner av. Så om bare den plagsomme fartsvarslingen skal av, kreves et langt dypere dykk i programvaren, som slett ikke anbefales å gjøre i fart.

Morsom å kjøre

Det jeg liker best ved BYD Dolphin er likevel hvor underholdende den er å kjøre med overraskende presis styring og et snev av sportslig lekenhet, ikke minst takket være motorkraft i overkant av 200 hk på en bil med vekt under 1.700 kg.

Om BYD Dolphin ikke lar seg løfte til et betydelig volum, bør letingen etter årsaken starte helt andre steder enn i bilen.

Pluss i boka for morsomme detaljer i interiøret som «rullebrytere» som i de fleste tilfellene ikke rulles, men trykkes på. Langt fremtrukket frontruta gir et optisk bedrag av mer plass i bilen enn det faktisk er samtidig som løsningsvalget drar ned sikten på skrå framover på grunn av massiv, todelt A-stolpe.

Skjerm på rattstammen

Pluss for at instrumentskjermen er festet til rattstammen og derfor følger rattjusteringene, og enn så liten den er, inneholder den alt det nødvendige og viser informasjonen med store nok tall og bokstaver til at den lett tilegnes.

Til å være såpass rimelig er det veldig lite støy i Dolphin.

Jeg nevnte forholdsvis lettlastet bagasjerom oppgitt til 345 liter og 1.310 liter når den todelte bakseteryggen uten skiluke vippes fram. Ulike rom til å legge fra seg småting i inne i bilen er det mange av. Dolphin mangler frunk til tross for god plass under panseret til et par sett ladekabler.

Om BYD Dolphin ikke lar seg løfte til et betydelig volum bør letingen etter årsaken starte helt andre steder enn i bilen.

Lader sakte

Dolphin er ikke av de raskeste å hurtiglade. Maksimal ladefart oppgis til 88 kW, og i test kom jeg sjelden over 60 kW, men til gjengjeld holdt farten seg mer eller mindre konstant til 80 prosent av batteriets kapasitet.

For øvrig brukte jeg 44 minutter fra 10-80 prosent kapasitet hvilket betyr at det tar et kvarter å lade 100 km ny rekkevidde. Nå er neppe ladefarten langs landeveien særlig avgjørende for en bil som nok i hovedsak brukes i nærmiljøet og derfor for det meste lades hjemme.

(saken fortsetter)

Kompakt, praktisk og rimelig.
Lett å finne seg til rette her.
Legg merke til den store skjermen.
Instrumentskjerm festet til rattstammen. Smart.
Ingen reguleringsmulighet på hodestøttene.
Bred A-stolpe hindrer sikt på skrå framover.
Bagasjerom med gulv i to etasjer. Kjekt at dekselet får plass bak seteryggene.
Flatt gulv når seteryggene legges ned.
Svært enkel cruisekontrollbetjening.
Skjerm som med et knappetrykk på rattet vris 90 grader.
Skiller seg ut med runde brytere.
Girvelger mer morsom enn funksjonell.
Ruteknuser ved ulykker er nå standard i BYD.
Spesielt med manuell speilnedblending.
Plagsom varsling av fare som ikke er der.
Bra og reell rekkevidde i sommertemperatur.
Strømforbruksmønsteret.
BYDs rimeligste modell i Norge.

Langt fra rimeligst

Naturligvis finnes det rimeligere biler å få tak i nye enn Dolphin. Mazda prisdumpet for noen tid siden MX-30 til 219.900 kroner, men kun 200 km rekkevidde på en god sommerdag for denne flotte bilen er så kort at Mazda burde skamme seg.

Nissans Leaf leder klart det historiske volumracet i Norge med 80.000 biler, men produksjonen har opphørt, så snart er den borte.

La meg for ordens skyld nevne JAC e-JS4 fra samme importør som BYD og prisnedsatt til Dolphin-pris, men den oppleves gammeldags ved sammenlikning.

Tilbake står viktigste og reelle konkurrent, MG4, inne på ti-på-topp listen til OFV som den er med godt grep på kundene, ikke minst offentlige etater.

MG4 argeste konkurrent

BYD Dolphin og volummodellen av MG4 er ikke bare på centimeteren like lange, de har begge samme motoreffekt (204 hk), samme batteristørrelse (60,4 kWt mot 61,7 kWt) og nær identisk bagasjerom med bakseteryggene opp. Begge trekker på en aksel, MG bak og BYD foran. (Joda, jeg vet at MG4 også leveres i rakettutgave med 4x4, men ytterst få velger den). Til forskjell trekker MG4 en liten tilhenger.

OPPSUMMERT

Kjekk kompaktbil, morsom å kjøre, kjapp nok og godt lastet med utstyr.

BYD Dolphin Design

Pris fra*Kr. 299 900
Pris testbil*Kr. 316 800
MotortypeElektrisk
Motor foran204 hk/228 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t7,0 sekunder
Toppfart160 km/t
Batteri60,4 kWt
Lading DC/AC88/11 kW
Ladefart 10-80% (oppgitt/test)40/44 min
Strømforbruk (oppgitt/test)15,9/14,5 kWt
Rekkevidde (WLTP)427 km
V2L/230V230V/16A/3kW
Dimensjoner (L/B/H)429/177/157 cm
Akselavstand270 cm
Bilvekt1 658 kg
Nyttelast335 kg
BakkeklaringIkke oppgitt
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak345 - 1 310 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2023)
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering.

Powered by Labrador CMS