PRØVEKJØRT: Geely EX5

Nytt merke – nye muligheter

Når Geely nå går inn i Europa med egen bilmerke, siktes det midt inn i det folkelige med SUV-en som får navnet EX5. Mye, som eksempelvis prisen, må avklares rundt den 4,62 meter lange familiebilen før den når norsk asfalt mot slutten av vinteren.

Geely EX5 ventes til Norge utpå våren.
Publisert

Vi skriver 2024, og bilen gynger som om den var fransk og fra 1960-årene eller deromkring. Men stopp litt, er det ikke slik kineserne vil ha SUV-ene? Komfort, plass og at det er trivelig å oppholde seg i bilen overstyrer aggressiv respons mot underlaget.

Det er kineseren i passasjersetet som minner meg om nettopp det faktum og at dette er en kinesisk versjon av familie-SUV-en EX5 idet vi svinger ut på asfalt så humpete på Segula utenfor Frankfurt, Opels gamle testanlegg, at man fristes til å tro det var telehivene og asfaltslitasjen gjennom mange år veivesenet glemte å reparere. 

Forskjell på Europa og Kina

Slik blir ikke oppsettet i Europa, fortsetter kineseren mildt. Når Geely EX5 antydningsvis lanseres mot slutten av Q1/2025 og grunnspesifisert for hele 89 land, vil oppsettet på varianten til Europa blir mer likt det som kjennetegner de europeiske slektningene i Geely-familien: Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk & Co og for så vidt også Smart, sistnevnte samprodusert med Mercedes-Benz av Geely i Kina. 

Opplevelsen av samme kjøreturen fra baksetet skulle vise seg å bli helt annerledes i Geelys første bil til Europa under eget merke. Bak betyr komfort alt. Beinplassen er formidabel i forholdt til bilens lengde, det går an å stikke føttene under stolene foran, sittehøyden over gulvet er langt bedre enn i svært mange elektriske biler, takhøyden god selv for dem som med lang rygg og avstanden mellom bakseteryggens hjørne og B-stolpen såpass at føttene ikke må åles på plass. Baksetepassasjerene kan velge mellom USB-A og USB-C.

Praktiske skuffer

Og en liten fiffighet: en stor skuff under baksetet og en mindre i bakkant av midtkonsollen gjør det lettere å pakke bort småting som gjerne slenger i bilen.

EX5 har derimot ingen frunk og heller ikke skiluke i den 40/60 splittede bakseteryggen, men til gjengjeld 461 liter stort bagasjerom med gulv i to nivåer. Om det store rommet under gulvet er inkludert i volumet kunne ingen under lanseringen svare på, men her er det plass til langt mer enn ladekablene.

218 hk holder i massevis og hvem kan, med hånden på hjertet, mene at 6,9 sekunder til 100 km/t ikke er bra nok?

Selv om også Geely har falt langt ned i den skjermbaserte gryta, har de i det minst latt fire knapper for å betjene enkle klimaanleggfunksjoner overleve på den store midtkonsollen. Egen instrumentskjerm har EX5 også i tillegg til headupdisplay. Ikke alle medlemmene i Geely-familien fikk det i fødselsgave.

Ny plattform

Kjøreinntrykkene etter noen runder på en gammel testbane gir langt fra noe komplett bilde av bilen, men førsteinntrykket er at dette holder godt følge med bilene den skal konkurrere mot i Norge. Her er det viktig å huske at rangstigen i Geely-konsernet plasseres deres eget merke bak Polestar, Volvo og Zeekr, altså hører EX5 med i den store bilgruppen der folk flest som vi er så glade i, for å sitere en herværende finansminister med innflytelse på bilavgiftene, gjør sine bilvalg.

EX5 bygges på plattformen Geely Electric Architecture, derivert fra SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture) som etter hvert underbygger svært mange av Geely-familiens modeller.

Rask nok

218 hk holder i massevis og hvem kan, med hånden på hjertet, mene at 6,9 sekunder til 100 km/t ikke er bra nok? 60,2 kWt batteripakke skal holde til 425 km WLTP-rekkevidde. Alt dette er data som fullt ut matcher konkurrentene. Den minste batteripakken på snaut 50 kWt blir ikke med på reisen til Europa.

At EX5 trekker på forhjulene og ikke er firehjulsdrevet, stiller ekstra krav til dem som skal overbevise de to tredelene av bilkjøperne som mener de trenger 4x4. I et land hvor det er opplest og vedtatt at firehjulsdrift bør være førstevalget, smaler det inn nedslagsfeltet for Geelys førstefødte i Norge.

Mange konkurrenter

Nytt bilmerke i Norge: Geely EX5.
Geely EX5 er 4,62 meter lang 0g en typisk familie.SUV.
Ryddig og rent, men ikke like strippet som i andre Geely-familiemedlemmer som eksempelvis Volvo EX30.
Mye lagerplass i og under midtkonsollen.
Fordi Geely EX5 henvender seg til et bredt publikum, er ikke all betjening skjermstyrt.
Legg merke til de fire klimaanleggknappene på midtkonsollen.
Veldig kjekt med skuff både i midtkonsollen og under baksetet.
Digert rom under bagasjeromsgulvet.

Så hvem er konkurrentene? BYD Seal U kommer nærmest selv om den er litt større. Seal U har så mange likhetstrekk med EX5 at man fristes til å tro at de som har utviklet de to bilene er kokt i samme gryte.

Rimeligste Nissan Ariya med 63 kWt batteripakke – og utvendig ganske like stor – hører med på konkurrentlisten hvor også MG Marvel R i Geely-importørens eget hus hører hjemme. Jeg velger også å ta med Tesla Model 3, et annet konsept, men storselger og priset der jeg tror EX5 bør starte: rett under 350.000 kroner for rimeligste variant om den skal ha mulighet til å hevde seg.

For som jeg har skrevet utallige ganger: kommer man sent til festen gjelder det å medbringe noe oppsiktsvekkende. For EX5 bør det også være prisen. Geely vil i globaliseringsprosessen inn å krige på europeisk asfalt. Da må prisvåpenet være skarpt.

Nøkkelinfo på EX5

* SUV, 4,62 meter.
* Forhjulsdrift, 218 hk.
* Batteri 60,2 kWt.
* WLTP-rekkevidde 430 km

OPPSUMMERT

En bil for mange om prisen blir bra. Mye plass, komfortabel, rask nok og utformet slik innvendig at det er trivelig å oppholde seg der.

Geely EX5

Pris fra (vårt estimat)Kr. 349.900
MotortypeElektrisk
Motor foran218 hk/320 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t6,9 sek
Toppfart180 km/t
Batteri60,2 kWt
Lading DC/AC100/11 kW
Ladefart 10-80%*28 min
Strømforbruk 100 km*12,1 kWt
Rekkevidde (WLTP)425 km
V2L/230V3,5 kW
Dimensjoner (L/B/H)462/191/167 cm
Akselavstand275 cm
BilvektIkke kjent
NyttelastIkke kjent
TilhengervektIkke klar
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak461 - 1 877 kg
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: *Produsent

Powered by Labrador CMS