Eksperten forklarer

Slik mestrer du banekjøring – og dette må du unngå

– Noen «har det i seg», mens andre er det aldri håp for, sier den erfarne baneinstruktøren Christian Lauenborg.

Christian Lauenborg har vært baneinstruktør i mange år, og er en mann å lytte til om du vil bli en bedre sjåfør.

Selvsagt finnes det noen klassiske tabber Christian Lauenborg ser gang på gang når glade amatører, med hår på brøstet og ordet selvtillit tatovert mellom hornene i panna, begir seg ut på racerbane for første gang.

Men la oss først ta noen ord om hvordan du kan unngå å havne i den kategorien selv.

ENORM FORSKJELL

Lauenborg er nemlig en banemann verd å lytte nøye til. Etter å ha kjørt racing aktivt gjennom 1990-tallet, har han siden starten av 2000-tallet jobbet sammen med Harald Huysman i Rudskogen-systemet.

Her coacher han alt fra førstegangs håpefulle banesjåfører til hardbarka proffer – inkludert innsatsstyrkene i politiet og Forsvaret.

Selv om du har kjørt bil i mange år, og tror du er god, er det noe helt eget å bevege seg ut på bane

Christian Lauenborg, baneinstruktør

– Selv om du har kjørt bil i mange år, og tror du er god, er det noe helt eget å bevege seg ut på bane. På veien er man hele tiden langt innenfor grensene, mens på banen er man ofte veldig nærme grensene. Forskjellen er enorm, sier Lauenborg.

LEGG BORT UVANENE

Vurderer du å delta på en banedag, har den erfarne instruktøren noen gode råd før du ikler deg kjørehabitten:

– Prioritet nummer en: Sjekk at bilen er i teknisk god stand. Skal du kjøre privatbil, som også brukes på veien, må du være oppmerksom på at banekjøring medfører meget høy slitasje på dekk og bremser.

– Rådfør deg med noen profesjonelle instruktører eller noen med erfaring fra banekjøring, om blant annet sporvalg. Men også grunnprinsipper når det gjelder sittestilling, blikk-teknikk og rattføring. Dette er ting som mange glemmer eller tar for gitt, men som er helt essensielt å være bevisst på for å få utbytte av kjøring på bane. Gjennom et langt liv som sjåfør på veien legger man til seg en rekke uvaner, for eksempel at man nærmest ligger bakover i setet og har en hånd på rattet. Slikt må man bare legge bort.

– Innhent informasjon om banen du skal kjøre på i forkant. Gjør deg kjent med kurver og topografi. Se gjerne på YouTube-videoer fra den aktuelle banen. 

– Når du starter banekjøringen er det viktig med noen rolige oppvarmingsrunder for å memorere banen, før du begynner å pushe, sier Christian Lauenborg.

FEILVURDERER FARTEN

Å være ydmyk er veldig ofte smart, på mange områder i livet. Så også på en bilbane.

– Lytt til folk med erfaring, men velg de rette folkene. Det er noen folk som har peiling, og det er noen som tror de har peiling – som ikke nødvendigvis har peiling, sier Lauenborg.

– Så var det tabbene, da. Hva er de vanligste feilene du ser hos nybegynnere?

– Klassikeren er feilvurdering av hastighet, særlig inn i sving. Mange forstår rett og slett ikke bil og fysikk, sier Lauenborg, før han raskt kommer på en annen klassiker:

– Dårlig blikk-bruk: Man ser ikke hvor man skal eller fokuserer på feil punkt. Da kan det lett gå galt. Hvis man ikke er flink til å løfte blikket og se utgangen av svingene, får man heller aldri noen god fart i bilen. Du kan kjøre på bane og sikkert ha det kjempegøy, bevares, men det går ikke noe fort.

– Det er summen av mange små grep som gjør deg god. Noen tar dette raskt, noen trenger mer tid – og noen er det aldri håp for, sier Christian Lauenborg.

Powered by Labrador CMS