Entusiasten

Stopp en hal! Sportsbil, sa du?

Kan sedanen M3 CS kalles sportsbil? Så enkelt er det ikke. Stein Pauli Nilsen, BMW-entusiast og formann i Norsk Sportsvogn Klubb, har sin oppfatning. Men blant klubbmedlemmene er temaet gjenstand for evig diskusjon.

Stein Pauli Nilsen er BMW-connoisseur og formann i Norsk Sportsvogn Klubb, der slagordet lyder «Vi leker fortsatt med biler». Blue suede shoes fra Sparco, med syltynn såle for optimal følelse med pedalene, er like selvskrevent her som Cherrox i barnehagen.

– Dette er biler du kan ta med rett ut på banen. Det er ikke familiebiler som er gjort om til sportsbiler – snarere motsatt. Disse er født som sportsbiler og har fått et familievennlig karosseri oppå. Så rå er de nyeste M-modellene, sier Stein Pauli Nilsen til BilAutofil.

NSK-formannen er ikke vanskelig å få i tale da vi spør hva han synes, etter å ha benyttet en hel dag til å leke seg rundt Ring Knutstorp i det nyeste og ypperste av redskap fra BMWs egen sportsbod.

GØY MED MANUELT GIR

Blant annet M2, M3 CS, M3 Touring, M4 CSL og M5 stod på menyen.

– Girkassene og alt er veldig bra. Bilene er agile, samtidig som de har den nødvendige komforten for daglig kjøring.

– M2 dukket opp med både automatgir og manuell. Hva foretrekker du?

– Jeg har selv tre biler med manuelle kasser, men skal du kjøre raskt og effektivt på moderne vis i dag er det ikke tvil om at automatgir – og selvfølgelig med hendler på rattet – er raskest og mest moderne. Samtidig er det gøy med manuell – da kjører du virkelig bil, sier Stein Pauli Nilsen.

Og de tre bilene han nevner, som han alle kjøpte nye, er altså tre BMW’er: en E30, en E46 og en E92.

– Disse er fra tider da det var mer naturlig å kjøpe manuelt gir. Nå er riktig nok ikke mine M-modeller, men de har innslag av M –blant annet med originalt tilleggsutstyr som girspaker, ratt og med M-Technic fjæring og dempere.

Jo mer vi snakker om det, desto vanskeligere er det å fastslå en presis definisjon

Stein Pauli Nilsen, Norsk Sportsvogn Klubb

– Jeg har også en nyere 435i, og den er med automatgir. I tillegg har jeg en BMW ALPINA B4 (og her blir journalisten taktfullt minnet om korrekt skrivemåte, altså store bokstaver hele veien). Den har også automatgir med hendler på rattet, forklarer han.

INGEN LEK

Men så var det definisjonen av en sportsbil, da. Alltid en het potet, særlig i forbindelse med den tradisjonsrike Vårmønstringen for sportsvogner som NSK arrangerer på Øvrevoll galoppbane hvert år.

Slagordet til klubben med rundt 950 medlemmer lyder «Vi leker fortsatt med biler», men akkurat dette er ingen lek.

– Jo mer vi snakker om det, desto vanskeligere er det å fastslå en presis definisjon, sier Stein Pauli Nilsen.

– For eksempel om noen kommer med BMW M-biler finnes det enkelte som sier at «det er jo en personbil som er brettet ut litt i skjermene og har fått trimmet motoren, så det vil vi ikke ha her». Dette er gjerne de som er vokst opp med at kun toseters roadstere og slikt er ekte sportsbiler, sier formannen.

Klubben har etter grundige overveielser landet på at en BMW M-modell kommer inn på Vårmønstringen, så sant den ikke har mer enn to dører.

– Kabrioleter og kupeer er definert som sportsbiler, og det gjelder alle bilmerker. Under forutsetning av to dører, og begrensninger med hensyn til bakseteplass. Altså ikke sedaner med soft-top eller de nyere Grand kupeene. Rundt dette spørsmålet er det veldig mange meninger, og vi kan ha evige diskusjoner. Jeg er vel av de mer åpne rundt dette, sier Stein Pauli Nilsen.

Se bilder av Stein Pauli Nilsens flotte biler i galleriet under:

BMW E92, 325i, 2008-modell, 3 liter rekkesekser med 220 hk, Monaco Blue metallic med Creme Beige interiør. Hatt bilen siden den var ny.
BMW F32 435i, 2014-modell, 3 liter twin turbo med 306 hk, Imperial Blau med Oyster interiør. Hatt bilen siden den var ny.
BMW ALPINA B4 F32, 2016 modell, kun 8 stk. i Norge, 410 hk, 600 Nm, Mineralweiss metallic med sort skinninteriør.
BMW E30, 320 i, 1986-modell, facelift, 2 liter rekkesekser med 129 hk, Arctis Blau metallic m blågrått interiør. Hatt bilen siden den var ny.
BMW E46, 323 i, 1998 modell, 2,5 liter rekkesekser med 170 hk, Orient Blau metallic med lyst grått interiør. Hatt bilen siden den var ny.
BMW ALPINA B4 F32, 2016 modell, kun 8 stk. i Norge, 410 hk, 600 Nm, Mineralweiss metallic med sort skinninteriør.
BMW ALPINA B4 F32, 2016 modell, kun 8 stk. i Norge, 410 hk, 600 Nm, Mineralweiss metallic med sort skinninteriør.
BMW E30, 320 i, 1986-modell, facelift, 2 liter rekkesekser med 129 hk, Arctis Blau metallic m blågrått interiør. Hatt bilen siden den var ny.
BMW E46, 323 i, 1998 modell, 2,5 liter rekkesekser med 170 hk, Orient Blau metallic med lyst grått interiør. Hatt bilen siden den var ny.
BMW E46, 323 i, 1998 modell, 2,5 liter rekkesekser med 170 hk, Orient Blau metallic med lyst grått interiør. Hatt bilen siden den var ny.
BMW ALPINA B4 F32, 2016 modell, kun 8 stk. i Norge, 410 hk, 600 Nm, Mineralweiss metallic med sort skinninteriør.
Powered by Labrador CMS